Focus houden als zzp’er

Focus houden als zzp’er

Hoe houd je focus als zzp’er

Wij vroegen aan onze zpp’ers: “Waar loop je nu tegenaan als zzp’er?” Eén van de antwoorden die in diverse vormen terugkwam was focus en je balans houden. En dat is iets waar vele zzp’ers tegenaan lopen. Niet voor niets komen er momenteel zoveel burn-outs voor. Maar waardoor is het nu zo moeilijk om focus te houden?

 

Geen nee kunnen zeggen

Je wilt zo graag al je klanten helpen en alle kansen aanpakken. Je wilt tenslotte alleen maar blije mensen om je heen. Maar soms is het beter om nee te zeggen. Als een aanvraag niet helemaal bij je past en het je dus teveel energie kost. Of als de deadline te dichtbij ligt om het goed te doen. Of omdat het tarief wat je krijgt, niet is wat je in gedachte had. Of omdat het gewoonweg niet bij je doelen past. Allemaal redenen waarom je makkelijk nee zou moeten zeggen, maar er is altijd weer dat dilemma tussen het vullen van je bankrekening en doen wat het beste is. Maar onthoud dat nee zeggen ook ruimte maakt voor projecten die wel passen bij jouw doelen.

 

Geen heldere doelen formuleren

Maar wat zijn dan jouw doelen? Veel zelfstandig ondernemers starten vanuit enthousiasme. Vanuit een vak waar ze goed in zijn. Een expertise hebben, waar andere bedrijven en consumenten graag voor willen betalen. En enthousiasme zorgt ervoor dat er vaak vol gas wordt gegeven, maar dat we van tevoren geen heldere doelen stellen. Neem eens de tijd om na te denken wat je dit jaar wilt bereiken. In omzet, in aantal opdrachten, in aantal uren, in werk-privé balans. Wanneer je dit op papier zet, ben je al halverwege, en kun je bij elke aanvraag nadenken over of het bijdraagt aan jouw doelen.

 

Geen plan van aanpak maken

Maar wat als die aanvragen niet komen aanwaaien, zoals bij de meeste zzp’ers het geval is. Dan zul je een plan van aanpak moeten hebben om die opdrachten binnen te halen. Sales en marketing zijn tenslotte onderdeel van jouw leven als zzp’er. Bepaal een strategie hoe je je doelen gaat behalen en houdt de focus op die strategie. Dit hoeft geen boekwerk te zijn. 1 A4-tje is al voldoende, als je plan van aanpak maar helder is. En heb je hier moeite mee? Dan zijn er vele bedrijfscoaches die jou hier verder mee kunnen helpen.

 

Niet durven uitbesteden

Maar wanneer maak je dan die keuze om bijvoorbeeld je marketingplan, of je sales, of je administratie uit te besteden? Want je kunt je budget maar 1 x uitgeven, en liever geef je deze natuurlijk uit aan jezelf. Maar besef dat zaken waar je zelf niet goed in bent of die je niet leuk vindt, je veel tijd kosten en vaak veel energie, wat ten koste gaat van het werk waar je wel heel erg goed in bent.

 

Aansluiten bij Goodweek

Eén van de redenen waarom zzp’ers zich aansluiten bij Goodweek ZZP, is omdat ze hun papierwerk graag op orde willen hebben en debiteurenbeheer graag willen uitbesteden. Urenregistratie, contractbeheer, verzekeringen, facturatie, modelovereenkomsten, sparren met ervaren ondernemers én een snelle uitbetaling omdat wij het debiteurenbeheer voor je uit handen nemen. Allemaal diensten die bij Goodweek ZZP snel en makkelijk geregeld zijn. Zodat jij je kunt focussen op waar je goed in bent.

 

Nieuwsgierig?

Kijk eens naar de diverse mogelijkheden van Goodweek ZZP