“Uurtarief verhogen in deze tijd”

“Uurtarief verhogen in deze tijd”

Hoe ga je als ZZP’er te werk als jij je uurtarief wil verhogen?

Als beginnend ondernemer is het bepalen van een uurtarief al best lastig, laat staan het verhogen van het uurtarief bij je vaste opdrachtgevers. De Coronacrisis maakt het allemaal nog eens moeilijker. Is het mogelijk om in deze tijd je prijs te verhogen? En zo ja, hoe pak je dat aan?

Het freelance platform Hoofdkraan.nl analyseerde zo’n 15.000 facturen en concludeerde dat freelancers gemiddeld 7 procent hebben ingeleverd sinds het begin van de Corona-uitbraak in maart. Het is echter niet onlogisch om in tijden van crisis je uurtarief te verhogen. Het gaat uiteindelijk om de oplossing die jij jouw klant biedt. Heb jij bijvoorbeeld het afgelopen jaar geïnvesteerd in cursussen of ben je een specialist geworden in jouw vakgebied? Dan is het logisch dat jouw uurtarief omhoog gaat.

Hoe bepaal je of het geoorloofd is om je uurtarief te verhogen?
Ga van te voren eerst even na bij welke klanten dit mogelijk is. Zijn het klanten waarbij er sprake is van een goede zakelijke relatie? Dan kan je gerust je uurtarief verhogen. Echter praten we over opdrachtgevers die zelf zwaar getroffen zijn door de crisis, dan is dit uiteraard niet gewenst. Je let bijvoorbeeld ook op het aantal jaar ervaring en wat je concurrentie bijvoorbeeld vraagt. Ook de regio kan een rol spelen. Wie als zelfstandige professional in Friesland aan de slag gaat, verdient over het algemeen minder dan in Amsterdam bijvoorbeeld.

Toch is het een spannend gesprek voor veel ZZP’ers. De grootste drempel om meer geld te vragen is dat opdrachtgevers niet willen betalen en overstappen naar de concurrent. Terwijl dat in praktijk zelden gebeurt.

Duidelijke communicatie
Vallen jouw opdrachtgevers onder zwaar getroffen sectoren? Maak dan afspraken voor een langere periode. Laat ze bijvoorbeeld in termijnen betalen of denk mee in andere oplossingen. Dit kan ook betekenen dat jij je tarief tijdelijk verlaagt. Maak duidelijke afspraken en geef aan wanneer je teruggaat naar je normale tarief.

Duidelijke communicatie is de sleutel tot het succesvol verhogen van je tarief bij bestaande klanten. Als er gedoe is over geld, dan gaat het vaak over onduidelijkheden. Praat daarom ook over duidelijke bedragen in plaats van een stijging in procenten en zet afspraken altijd zwart op wit.

Ga als ondernemer zelf het gesprek aan en stel bijvoorbeeld een overgangsperiode in. Geef bijvoorbeeld aan dat voor bestaande klanten de eerste drie maanden het oude tarief nog geldt. Beargumenteer bovendien duidelijk waarom je meer waard geworden bent. En sluit nooit af met de vraag of het oké / goed is. Zodra je toestemming vraagt kom je ten eerste niet sterk over en ten tweede lijkt het alsof de opdrachtgever mag bepalen.

Ben jij startende ondernemer of ben je van plan om een ZZP’er te worden? Bekijk deze pagina voor meer informatie.

Goodweek ZZP
Contactpersoon: Robbert Jan de Rooij
E-mailadres: rob@goodweekzzp.nl